Google virksomhedsprofil
Google Business Profile (GBP)
Hvorfor er Googles virksomhedsprofil vigtig for din virksomhed?
Google Business Profile (GBP, tidligere kendt som Google My Business) er en vigtig del af enhver lokaliseret marketing-strategi
og giver virksomheder en fantastisk mulighed for at blive vist i Googles søgeresultater, men det bedste ved at oprette en Google Business Profile er, at det er gratis.
Da Google stadig er den mest populære søgemaskine med over 90 % af søgemaskinens markedsandel, er der ikke noget bedre tidspunkt atkonfigurere din Google Business-konto ved at bruge dette gratis værktøj i dag!
Hvad er en Google Business Profile?
En Google-virksomhedsprofil giver dig mulighed for at angive din virksomhedsplacering på Google Maps og lokale søgeresultater.
Du kan vise vigtige oplysninger om din virksomhed, herunder åbnings-/lukketider, kontaktoplysninger eller et link til din hjemmeside. For nylig har Google også udgivet en ny funktion, der giver dig mulighed for at sende et link til artikler eller kommende begivenheder. Mere om det senere.
Google Business-fortegnelsen er gratis, men den bør betragtes som en nødvendighed af både lokale virksomheder og globale virksomheder. Google-virksomhedsprofil skaber SEO værdi for onlinevirksomhed, har du ikke har en fysisk butik, bør du stadig overveje at have en Google-virksomhedsprofil.
Forbedre din virksomheds lokale Google-søgnings synlighed
Opsætning af din Google-virksomhedsprofil er en af de enkleste og mest effektive måder at konfigurere din virksomhed til at blive fundet online. Flere og flere søgeforespørgsler
bliver geografisk specifikke, og Googles algoritmer er udviklet til at tage højde for brugerhensigter.
Du har sikkert lavet en Google-søgning på et tidspunkt, såsom “steder at spise i nærheden af mig”, hvis det er tilfældet, vil du bemærke, at Google returnerer en liste over tre steder, hvor du kan spise baseret på din nuværende placering. De tre virksomheder, der har vist sig som et resultat af din søgeforespørgsel, har en GBP-side og er et skridt tættere på at tiltrække dig som kunde.
Hvis disse spisesteder ikke havde en GBP-side, ville de ikke have vist. Tænk over dette i forbindelse med din virksomhed, uanset hvilket produkt eller hvilken service du måtte sælge. Hvordan kan lokale søgninger gavne din virksomhed, og hvad kan du gå glip af uden en?
Da Google regelmæssigt ændrer sine algoritmer, skal du, hvis du vil forbedre din lokale markedsføring og blive fundet i lokal søgning, have en Google-virksomhedsprofil og optimere den med jævne mellemrum.
Markedsføring i Google Business Profil
Markedsføring via Google Business Profil er en effektiv måde at øge din synlighed på nettet og tiltrække flere lokale kunder.
Google Business Profil
Google Business Profile (GBP) sikrer online synlighed for din virksomhed både i Google-søgninger og på Google Maps.
Google Business Profil
GBPs fordele, er at kunder har mulighed for at opdage din virksomhed lokalt og finde detaljer som din fysiske adresse, telefon nr., åbningstider, og et direkte link til din hjemmeside.
Priser for Google Business Profile
Oprettelse af Google Business Profile:
Beskrivelse: Oprettelse af en ny GBP eller optimering af en eksisterende profil, inkl. grundlæggende information, billeder og kategorier (8 stk).
Pris: 2.400 DKK (engangsgebyr)
Opsætning af UTM-sporing:
Beskrivelse: Opsætning af UTM-parametre for at spore kampagneeffektivitet i Google Analytics (*).
Pris: 1.500 DKK (engangsgebyr)
Løbende Udgivelse af Indlæg:
Beskrivelse: Regelmæssig udgivelse af opdateringer, tilbud og nyheder på GBP (f.eks. 4 indlæg per måned).
Pris: 1.500 DKK per måned
Løbende Optimering af Indhold:
Beskrivelse: Optimering af profilens tekst og billeder for at forbedre synlighed og engagement.
Pris: 1.500DKK per måned
Løbende Opsætning af Produktkatalog:
Beskrivelse: Tilføjelse og opdatering af produkter/tjenester i GBP.
Pris: 1.500 DKK per måned
Samlet Pakke
Beskrivelse: En alt-i-en tjeneste, der inkluderer oprettelse, UTM-sporing (*), regelmæssige indlæg, indholdsoptimering og produktkatalogopdateringer.
Pris: 4.000 DKK per måned (8 stk)
*kræver du har en GA4 opsat
Prissætning
Oprettelse af Google Business Profile:
Beskrivelse: Oprettelse af en ny GBP eller optimering af en eksisterende profil, inkl. grundlæggende information, billeder og kategorier (8 stk).
Pris: 2.400 DKK (engangsgebyr)
Opsætning af UTM-sporing:
Beskrivelse: Opsætning af UTM-parametre for at spore kampagneeffektivitet i Google Analytics (*).
Pris: 1.500 DKK (engangsgebyr)
Løbende Udgivelse af Indlæg:
Beskrivelse: Regelmæssig udgivelse af opdateringer, tilbud og nyheder på GBP (f.eks. 4 indlæg per måned).
Pris: 1.500 DKK per måned
Løbende Optimering af Indhold:
Beskrivelse: Optimering af profilens tekst og billeder for at forbedre synlighed og engagement.
Pris: 1.500DKK per måned
Løbende Opsætning af Produktkatalog:
Beskrivelse: Tilføjelse og opdatering af produkter/tjenester i GBP.
Pris: 1.500 DKK per måned
Samlet Pakke
Beskrivelse: En alt-i-en tjeneste, der inkluderer oprettelse, UTM-sporing (*), regelmæssige indlæg, indholdsoptimering og produktkatalogopdateringer.
Pris: 4.000 DKK per måned (8 stk)
*kræver du har en GA4 opsat
Sådan optimerer du din Google-virksomhedsprofil
Når du har oprettet og gjort krav på en GBP-side for din virksomhed, er næste trin at sikre, at den er optimeret, og at du har udfyldt alle vigtige virksomhedsoplysninger. Du bør sigte efter at inkludere så mange oplysninger som muligt på din virksomhedsbeskrivelse og GBP-fortegnelse som muligt. Hjælp din virksomhed med at skille sig ud ved at diskutere dine unikke salgsargumenter og hvad du kan tilbyde, som andre virksomheder ikke gør.
Når folk har foretaget deres søgning og fundet din virksomhed i søgeresultaterne, vil deres næste skridt være at klikke på din virksomhed for at få flere oplysninger, såsom kontaktoplysninger og rutevejledning.
Den måde, folk brugte søgemaskiner på, ændrer sig, og information skal være tilgængelig med det samme. Hvis du ikke har angivet en nøjagtig virksomhedsadresse, vil det ikke være let for folk
fysisk at finde dig. Hvis din virksomhed ikke er nem at finde, vil folk gå et sted hen, hvilket er. Så enkelt er det.
Dette er det online miljø, virksomheder nu skal konkurrere i, så sørg for, at din virksomhed udnytter den måde, folk søger online på, og lad det ikke hindre din virksomheds profiler og evne til at tiltrække nye kunder.
Få din beskrivelse rigtigt
Tag dig tid til at skrive en god beskrivelse, som du kan tilføje til din fortegnelse, og prøv at gøre den så lokal som muligt, hvor du kan, så den er mere relevant for brugeren. Beskrivelsen bruges som et overblik
over, hvad din virksomhed laver og søgeord relateret til din virksomhed kan bruges her. Din GBP-beskrivelse kan være op til 750 tegn, men det er umagen værd at få de mest relevante oplysninger i de første par sætninger. Prøv at inkludere 2-3 relevante søgeord her, der bedst beskriver din virksomhed.
Føj indlæg til din Google-virksomhedsprofil
Du kan skrive og udgive indlæg på din Google-virksomhedsprofil for at tiltrække mere interesse. Indholdet vises i Google-søgning og på kortresultater.
For at tilføje et indlæg skal du blot gå til din GBP og oprette et nyt indlæg. Du vil være i stand til at uploade et billede, skrive op til 300 ord tekst eller en begivenhedstitel, som skal indeholde start-/slutdatoen.
Der er så en mulighed for at tilføje en opfordring til handling med en række forskellige knapvalg, herunder ‘Få mere at vide’, ‘Reserver’, ‘Tilmeld dig’, ‘Køb’ og ‘Få tilbud’.
Tilføj op til 10 fotos eller videoer til GBP-indlæg
Fra februar 2020 kan du nu tilføje op til 10 billeder eller videoer til Google-indlæg. Det betyder, at du kan gøre endnu mere for at løfte dine indlæg og skille dig ud fra konkurrenterne. Billeder og videoer kan hjælpe med at fortælle en historie, og muligheden for at tilføje flere billeder
vil helt sikkert gavne e-handelsvirksomheder, da det vil hjælpe dig med at tilføje flere billeder af produkter.
Tilføj billeder på en regelmæssig basis
Du har muligvis tilføjet kernebilleder såsom det ydre/interiør af din virksomhed, dit logo og dit team, men du bør ikke stoppe der. Post billeder så meget du kan.
Dette vil vise Google, at du er aktiv, og det vil favorisere dig, når det kommer til at vise dig højere i kort eller lokale søgeresultater.
Saml anmeldelser
Hvis du vil rangere højere i søge- og kortresultater, så saml virksomhedsanmeldelser. Anmeldelser fungerer som signaler fra den virkelige verden om,
hvad folk rent faktisk synes om en virksomhed og er en nøglefaktor, når det kommer til placering i lokal søgning. Ikke kun dette, men de fungerer som socialt
bevis for dine potentielle kunder og hjælper dem med at træffe en beslutning om, hvorvidt de vil handle med dig eller ej. Den bedste måde at indsamle anmeldelser
på er at bede om dem. Søg efter flere kunder, som du ved, hvad der er tilfredse med dit produkt eller din tjeneste. For at gøre det nemmere at indsamle online
anmeldelser skal du oprette en skabelon-e-mail, men sørg for at tilpasse den, hvor det er muligt, før du sender!
Svar på anmeldelser
Uanset om du har positive anmeldelser eller negative anmeldelser (og især med negative anmeldelser) – sørg for at svare på dem alle, så din kunde ved, at du er seriøs omkring dem og deres oplevelse med din virksomhed.
Dette vil også hjælpe andre kunder med at opbygge tillid til dig som brand. Anerkend og tak kunder, der giver en god anmeldelse, da den viser et niveau af engagement på efter-købsstadiet.
Endelig kan du som virksomhedsejer bruge dine anmeldelser som en mulighed for at forbedre; lære, hvad folk kan lide, og hvad de ikke kunne lide, og forbedre det. Anmeldelser er værdifulde data for enhver virksomhed.
Gå ikke glip af fordelene ved Google Business Profile
Sørg for, at din virksomhed har en opdateret og detaljeret Google-virksomhedsprofil. Hvis du ikke har taget dig tid til at oprette og optimere en, så går du glip af
en af de bedste gratis måder at blive vist i Googles søgeresultater. Den er også meget tilpasningsdygtig og kan opdateres efter behov for at afspejle daglige ændringer.
Alt det kræver er tid og viden til at optimere din side, så sørg for at gøre det. Du kunne se forretningsfordelene med det samme.
Her er en trin for trin guide til at oprette en virksomhedsprofil for at komme i gang.